Transfer sker ikke automatisk! Sammenhæng er kodeordet!
Jørgen bisgård - didaktik PHD
2/3 af erhvervsuddannelse er i virksomhed (praktiksted), alligevel er det skolen sørge for transfer.
Transfer? et bud fra Vibe Aarkrog (2012, s. 32)
Transfer betyder at overføre og anvende noget, man har lært eller erfaret i en situation, i en anden situation.Transfer? et bud fra Vibe Aarkrog (2012, s. 32)
Transferprocessen indeholder en transformation af det, man har med sig fra tidligere situationer, således at det tilpasses de kendetegn, der er ved den situation, hvori det skal anvendes.
Transfer og læring er tæt forbundet!
Kompetence - transfer. Måske ikke helt det samme, men på den anden side svært at skelne
Kompetence
Transfer - transformation
Transfer - udsat for kritik.
Grænsekrydsning - er en anden tænkning
- Drøft i makkerpar, hvordan I forsøger at skabe betingelser for, at der kan ske transfer i jeres undervisning og kom med 3 konkrete eksempler (m/u teknologi)
- Skriv det som et indlæg på jeres blog
Lavet i andet indlæg. Se her.
Færdighed - at kunne noget
Kompetence - forholde sig kritisk
Afhænger af deltagere - både lærere og elever
35% tro på egne evner
20%
45%
Benspænd - program.
- Nogle skoler er rigtig dygtige, men ikke alle
- EVA (2013) peger på at virksomhederne generelt betragter dette som skolernes hovedansvar
- Fokus ofte på fravær og ”opdragelsesaspekter” – fremfor læring
- Misforståede hensyn fra begge siderKræver tid, prioritering og fælles sprog - måske kan it facilitere?
Udfordringer ift. få skabt transfer for elever
At skabe nær transfer baseret på specifik viden og identiske elementer
At skabe fjern transfer baseret på generel viden
Transfer kræver relativ høj-taksonomisk viden, færdigheder og kompetencer! Måske kan it facilitere?
Kun ligheder - bjørnetjenester. Ikke bredt repetoire.
Hvem har ansvaret?
- for transfer-/læreprocesser

Behov for at sikre kommunikation og samarbejde med og omkring eleven!
Aktivitetssystemer (Engeström mfl.)
Øvelse 2: Modsætninger og spændinger mellem skole og virksomhed som læringskontekst
Sigtelinje 4: Kobling mellem skole- og praktikforløb
Konstruktion - video viden
Hvem har ansvaret?
- for transfer-/læreprocesser
Behov for at sikre kommunikation og samarbejde med og omkring eleven!
Aktivitetssystemer (Engeström mfl.)
Tegn - sprog.
Sker i en konteskt
Øvelse 2: Modsætninger og spændinger mellem skole og virksomhed som læringskontekst
- Drøft hvilke modsætninger og spændinger jeres elever oplever mellem skole og virksomhed
- Skriv jeres bud i denne Padlet
Lavet i andet indlæg. Se her.
4 sigtelinier
Lærere og oplærere/instruktører
Elever
- Behov for bedre videndeling
- Orientering om indhold og undervisningsmaterialer
Elever
- Dokumentation af aktiviteter (læring, karakterer og fravær)
- Skolens platforme (LMS, Elevplan?)
- E-portfolio?
Google+ - interagere med hinanden
Benspænd f.eks. Simulere praksis
Wordpress f.eks. reflektere
Case: Hanne - udfordringen
Case: Hanne - udfordringen
(elever ingen erfaring med f.eks. at lave mad hjemmefra
Øvelse 3: It som transfermedierende værktøjer
- Hanne skal planlægge et forløb for et hold G2 elever, der skal lære om grundtilberedning inden for hovedområdet fødevarer, jordbrug og oplevelser.
- Hanne er opmærksom på, at eleverne kan have problemer med at koble det, som de allerede ved sammen med det, som de skal lære i skolen. Derfor ønsker hun at sætte fokus på transfermedierende læreprocesser.
- Hanne ønsker også at bruge it i undervisningen!
Øvelse 3: It som transfermedierende værktøjer
Laves evt. derhjemme
Blogs, wikis og sites
- Drøft i makkerpar og identificer 4 it-baserede værktøjer som kan bruges til at skabe transfer i undervisningen
- Skriv hvilke og hvordan på jeres blogs
Lavet i andet indlæg. Se her.
Eksempel på en blog
F.eks. istedet for brochure
Se Thomas' blog.
Eksempel på en wiki
Eksempel på et site
Blogs, wikis og sites
- hvad er formålet!?
Skab en online hub/et knudepunkt:
Blogs, wikis og sites anvendelsespotentialer
F.eks. wikispace til kollaborativt arbejde hos elever
Øvelse 4: Samarbejde og videndeling
Eksamenstræning
- overblik
- information
- videndeling
- interaktion (afhænger af design!)
Blogs, wikis og sites anvendelsespotentialer
- Potentiale: Organisering og facilitering af fleksibel læring i mellem kontekster → samarbejde
- Potentiale: It-faglighed. Udvikling af digitale kompetencer/digital dannelse gennem brug
- Potentiale: Faglighed. Læringsmæssige fordele – fx gennem fastholdelse og refleksion over læreprocesser. Muligvis øget motivation pga. brug af digital teknologi …
Øvelse 4: Samarbejde og videndeling
- Drøft i makkerpar, hvordan I på baggrund af det, som I har lært på modulet kan samarbejde og videndele med kolleger omkring anvendelse af digitale teknologier i undervisnings- og læreprocesser
- Skriv disse bud på jeres blogs
Eksamenstræning
- I mindre grupper/makkerpar
- Drøft, hvordan I forstår spørgsmålene - hvilken type viden efterspørges?
- Kom med bud på hvert spørgsmål ift. teori, model(er) og teknologiSkriv jeres svar i dette dokument
Lavet i andet indlæg. Se her.
Hvorfor er det så svært at undervisningsdifferentiere?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar