Læring er den proces hvorved erfaring ( experience) omdannes til erkendelse. Denne definition fremhæver flere kritiske aspekter ved læreprocessen, når den ses ud fra et erfaringsperspektiv. For det første ligger vægten på processen i tilpasning og læring i modsætning til indholdet og resultatet. For det andet at erkendelse er en transformationsproces der hele tiden skabes og genskabes, og ikke en uafhængig størrelse der kan tilegnes eller overføres. For det tredje omdanner læring erfaring i både sine objektive og subjektive former. Og endelig at for at forstå læring må vi forstå erkendelsen - og omvendt.
Kolbs læringscyklus, erfaringsbaseret læring
Al væsentlig læring er erfaringsbaseret
- Læring gennem konkret oplevelse
- Læring gennem reflekterende observation
- Læring gennem abstrakt begrebsliggørelse
- Læring gennem aktiv eksperimenteren
Læring har både:
- Et individuelt aspekt – mening gennem personlig erfaring og læringsstil, og
- Et social aspekt – feedbackprocesser, udveksling mellem peronen og omgivelserne
Ingen kommentarer:
Send en kommentar