fredag den 25. august 2017

Kurt og kubik-knægtene



Om brug af QR-koder

Vi har i læregruppen talt om at lave QR-koder til instruktionsvideoer, til faget Styring - Pneumatik (trykluftstyring). Idéen var at lave videoer og uploade dem til youtube, med videoer med monteringsteknik, fejlfinding til når styringen ikke virker, og video med symboler m.v. Tanken var at det var undervisere der lavede videoerne, lavede QR-koderne, satte dem op og afprøvede det.
Det mener jeg stadig er en god idé, men jeg tænker nu at hvis eleverne bliver sat til det, vil der komme flere elementer af Web 2.0 begrebet ind over. De ville selv skulle producere video, uploade dem til hvilken video online platform de vælger, søge og finde værktøj til at producere og scanne QR-koder med, afprøve det, og til sidst lade andre grupper afprøve det hele og slutteligt få Feed-back på det fra den gruppe der tester produktet.
Og hvorfor så det? Jeg mener at det kunne tilgodese og motivere læsesvage, og lærende med svag boglig tradition, der har andre styrker som f.eks. IT færdigheder med at lave video m.v.

" E-læring åbner op for andre erkendelses- og læringsformer end traditionel undervisning. 




  • Læring uafhængig af tid og rum
  • Arbejde med flere sanser
  • Arbejde med andre arbejdsformer
  • Differentiering af undervisning
  • Mobil E-læring har potentialet til at gøre læringen både mere fleksibel, praktisk orienteret, socialiserende og engagerende.
  • Potentiale for Deep learning. Mulighed for interaktion og kommunikation om informationer - kollaboration og konteksttualisering er med til at omsætte information til viden (konstruktivisme) "


  • "Det fremhæves ofte i tidligere studier, at teknologien (mobile digitale medier) i sig selv virker motiverende på de lærende."

    Men dette skal ikke stå alene.

    "Man kan meget kortfattet sige, at eleverne motiveres af en undervisning, som har tydelige mål og som tager udgangspunkt i deltagernes erfaring/livsverden. Opgaveløsende aktiviteter, der rummer tydeligt samspil mellem teori og praksis, og hvorpå der gives tydeligt feed-back, synes ligeledes at virke motiverende. Endelig fremhæves det at muligheden for samarbejde, gruppearbejde og videndeling virker motiverende."

    Produktion af QR-koder og videoer med mere, kunne bruges som et supplement, og ikke en erstatning til den traditionelle undervisning og instruktion. Udfordringen med dette her, er at få tid i skemaet og undervisningen generelt til at udføre det.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar