Tabel 1: Fem IT-diskursers perspektiver og kompetencemål.
Fem perspektiver på digital teknologi og undervisning:
Hvorfor digitale fabrikationsteknologier?
Særligt er fabrikationsteknologier velegnede inden for de tre sidste perspektiver:
Her nævnes fabrikationsteknologier (for eksempel 3D-printere, vinylskærere og laser cuttere) og digitale konstruktions-kits (lilly-pads, Arduino, little Bits, osv.), som velegnede inden for de tre sidste perspektiver.
Og jeg synes især at konstruktions-kits er rigtigt interessant. Dels fordi at de er blevet billigere, let tilgængelige og der er masser af guides og fora på nettet til at komme i gang.
Schelhowe (2013) oplister erfaringer med fire fordel ved at lade børn og unge fabrikere med teknologi:
Refleksion:
Når jeg tænker på faget PLC-programmering på Industrioperatør uddannelsen, hvor eleverne på få dage skal lære et for dem kompliceret programmeringssprog, kunne det være bedre med konstruktions-kits som f.eks. Arduino eller lignende.
Når nogle af erfaringerne i ovenstående er: Bidrage til forståelse af en "bagvedliggende" model for alle teknologier, og Skabe en dyb forståelse for det digitale liv og medierede samfund, for blot at nævne nogle få, kan jeg ikke se andet end at det er en mulighed at implementere andre teknologier der kan være lettere at gå til. Det er sjovere både for børn og voksne, og bare det er motiverende i sig selv fremfor et kompliceret system eleverne efter egen opfattelse, aldrig kommer til at bruge. Et system med funktionsblokke i stedet for decideret programmering, burde kunne tilgodese samme læring i digitale teknologier. Bare se på skolebørn når de laver konkurrence i Lego Mindstorm, det er både sjovt og lærerigt for dem.
Man kan i Arduine lave programmering på alternative måder, som f.eks. en form for funktionsblokke:
https://learn.sparkfun.com/tutorials/alternative-arduino-interfaces
Ingen kommentarer:
Send en kommentar