torsdag den 31. august 2017

Forskningsrapport: Læring, der rykker

Læring, der rykker – Læring, motivation og deltagelse – set fra elever og studerendes perspektiv

Rapporten er produktet af et følgeforskningsprojekt, hvor blikket rettes mod elever og studerende på de erhvervsrettede uddannelser og undersøger, hvad der fra deres perspektiv er ’læring, der rykker’. Hvad oplever eleverne som gode og motiverende læreprocesser, og hvordan bidrager de igangværende uddannelseseksperimenter til at styrke elevernes læreprocesser? Hent rapporten her.

Fire faktorer, der fremmer motivation og læring

Analytisk er rapporten bygget op om en model bestående af fire faktorer, der i særlig grad har betydning for at skabe motivation og engagement for læring:
  • Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål.
  • Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt).
  • Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen.
  • Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse.

Analysen er opbygget ud fra de fire faktorer i modellen og afdækker, hvordan de kommer i spil i de igangværende uddannelseseksperimenter, samt hvor der kan være potentiale for kvalificering og re-design af uddannelseseksperimenterne.

Kilde: http://uddannelseslaboratoriet.dk/forskning-og-udvikling/forskning/laering-der-rykker/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar