torsdag den 31. august 2017

En social teori om læring

Komponenter i en social teori om læring:
  1. Mening: en måde hvorpå vi kan tale om vores (skiftende) evne til - individuelt og kollektivt - at opleve vores liv og verden som meningsfuld.
  2. Praksis: en måde hvotpå vi kan tale om de fælles historiske og sociale ressourcer, rammer og perspektiver som kan opretholde et gensidigt engagement i handling.
  3. Fællesskab: en måde hvorpå vi kan tale om de sociale former for hvilke vores aktiviteter kan defineres som værd at beskæftige sig med og vores deltagelse anerkendes som kompetence.
  4. Identitet: en måde hvorpå vi kan tale om hvordan læring ændrer hvem vi er og skaber personlige udviklingshistorier inden for rammerne af vores fællesskaber.


Wengers læringsmodel

Læring er en dynamisk og situeret aktivitet baseret på menneskers deltagelse og tingsliggørelse i sociale praksisser.

Betingelserne for, at der kan foregå meningsforhandling er, at deltagerne i et praksisfællesskab udvikler:
  • Gensidigt engagement - gensidigt ansvar og forpligtelser
  • Fælles aktivitet - fælles projekt/opgave/handling
  • Fælles repertoire - materialiseret i sprog, måder, værktøj etc.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar