Se tidligere indlæg om blooms-taksonomier

Når eleverne i “The flipped Classroom” modtager direkte læringsstimuli (1. ordens vidensform) hjemme i stedet for i undervisningstiden, skaber det plads i timerne til, at eleverne i højere grad kan udvikle højere ordens vidensformer med læreren som læringsvejleder. Det betyder, at de læringsaktiviter der foregår i undervisningstiden har elevens (og ikke lærerens!) aktivitet i centrum. Det betyder også, at eleverne har rig mulighed for at arbejde kollaborativt, indgå i frugtbare praksisfællesskaber gennem autentiske projekt- og problembaserede forløb, og at undervisningstiden i det hele taget tager udgangspunkt i de enkelte elevers læreproces og udvikling af effektive læringsstrategier. Disse processer kan i høj grad kvalificeres ved at inddrage IT og i særdeleshed de sociale web 2.0-teknologiers refleksive potentialer.
Jeg tænker at man kunne bruge flipped classroom som et supplement til undervisningen. Hvis eleverne fik foredraget som lektier hjemme, kunne men repetere stoffet kort inden der udføres opgave- og problemløsningsaktiviteter. Eleverne sætter sig ind foredraget i nyt stof ved f.eks. at se lærerens tavlegennemgang eller kommenterede powerpoint hjemme på video eller gennem andre distribuerende medier. Flipped classroom læner sig op ad Blended Learning som er en kombination af forskellige undervisningsformer, f.eks. tilstedeværelses- og netbaseret undervisning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar