onsdag den 30. august 2017
Læringens processer og dimensioner
Læringens fundamentale processer, Illeris.
Al læring omfatter to forskellige processer: En samspilsproces mellem individet og dets omgivelser og en indre mental tilegnelses- og bearbejdelsesproces, hvorigennem impulserne fra samspillet integreres med resultaterne af tidligere læring.
Mens præmisserne for samspillet er af historisk og samfundsmæssig karakter, finder tilegnelsesprocessen sted på et grundlag, der er udviklet biologisk i takt med menneskets udvikling gennem millioner af år.
Dernæst er det blevet påpeget, at tilegnelsen altid omfatter både et indhold og en drivkraft, og dermed fremkommer læringens tre dimensioner. Den indholdsmæssige, den drivkraft-mæssige og den samspilsmæssige dimension. Indholdsdimensionen drejer sig typisk om viden, forståelse og færdigheder. Herigennem tilstræber vi generelt at skabe mening og mestring og styrker dermed vores funktionalitet, dvs. vores evne til at fungere hensigtsmæssigt i forhold til de omgivelser, vi befinder os i.
Drivkraft-dimensionen omfatter motivation, følelser og vilje. Herigennem tilstræber vi generelt at opretholde en mental og kropslig balance, og samtidig udvikler vi vores sensitivitet eller følsomhed. Samspilsdimensionen omfatter handling, kommunikation og samarbejde. Herigennem tilstræber vi generelt at opnå en social og samfundsmæssig integration, som vi finder acceptabel, og samtidig udvikler vi vores socialitet.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar