onsdag den 30. august 2017

DigiTek didaktik

Didaktik

Didaktiske hovedbegreber:

  • Formål og mål.
  • Indhold.
  • Organisering og tilrettelæggelse af undervisning og læreprocessser.
  • Undervisnings- og læremidler.
  • Evaluering.
  • Deltagerforudsætninger (den lærende og underviseren).
  • Sociale og kulturelle forudsætninger generelt.
  • Undervisnings- og læringsrum (fysiske/virtuelle).

  • Didaktiske modeller:


    Johann F. Herbart






    Carl Aage Larsen




    Hilde Hiim & Else Hippe




    Didaktik 2.0

    Anvendelse af web 2.0 teknologier i skolen bør iflg. Christiansen & Gynther (2010) give anledning til nye didaktiske overvejelser, modeller og metoder.

    Nye praksisser:
  • Deltagelsesmuligheder.
  • Tingsliggørelse
    - produkt og proces hænger nøje sammen.



    Nye didaktiske modeller:


    TPACK




    Den e-didaktiske overvejelses model


    Flipped learning/classroom

    Flipped classroom handler om hvordan man som lærer kan organisere sin undervisning med videoer samt fremstille og udvælge videoer til forskellige faglige formål, så man får mere til til elevaktiverende aktiviteter (Henning Romme Lund).
    Flipped classroom er en metode der typisk anvendes med brug af videoer.
    Taksonomi er vendt på hovedet i forholdet mellem traditionelle klasserum, og flipped classroom (vist herunder).


  • Ingen kommentarer:

    Send en kommentar