onsdag den 6. september 2017

3. undervisningsdag på DigiTek

Didaktik - teknologi
Læring - teknologi

Fra industri- til videnssamfund:
  • fra “lær om it”
  • til “lær med og gennem it”
Web 2.0 skift omkring 2004
“Uddannelsen skal endvidere fremme evnen til faglig og social problemløsning, udvikling af initiativ, fleksibilitet og kvalitetssans og udvikle elevens grundlæggende færdigheder, navnlig inden for matematik, læsning, mundtlig og skriftlig kommunikation samt informationsteknologi.”

BEK nr. 367 af 19/04/2016 , kap. 1, § 1, stk. 2


Centrale begrundelselser for brug af IT i EUD:


1.Øge elevernes muligheder for at lære
  • viden, færdigheder og kompetencer om it 
  • på en differentieret måde med it
2.Øge lærernes muligheder for at undervise
  • bedre - øget kvalitet
  • differentieret
3.Øge skolernes muligheder for at skabe bedre sammenhæng til og fra praksis
  • lærerstyret, elevstyret og/eller praktikpladsstyret?
4.Bedre ressourceanvendelse, herunder eksempelvis ift. geografisk adskilte loklationer (små hold - skolesamarbejde)

Strategi for den digitale erhvervsuddannelse

Hvem, hvor og hvordan?:

  1. Pædagogisk ledelse
  2. Videndeling
  3. Ændret didaktik
  4. Skole-praktik kobling


Link til strategien: http://www.emu.dk/modul/strategi-den-digitale-erhvervsuddannelse

Erhvervets stemme 1.

En Ipad er blevet håndværkerens bedste værktøj.

Link til artikel i Business.dk (2014): http://www.business.dk/vaekst/en-ipad-er-blevet-haandvaerkerens-bedste-vaerktoej


Erhvervets stemme 2.






Padlet:

 Fungerer som en online skrive- og arbejdsflade (opslagstavle), der kan bruges til fælles debat, videndeling, formativ evaluering, personlig portefølje, samarbejde grupper og meget andet. §Tænk også over, hvordan eleverne selv kan bruge denne teknologi



Opgave 1 - Elevernes færdighed, kompetencer og viden.

Diskuter i mindre grupper, hvilken viden, færdigheder og kompetencer jeres elever har brug for, når 
det gælder it? Hvad er vigtigt ift. jeres erhverv (uddannelsessigtet) og for eleverne som borgere i et 
digitalt samfund – og hvorfor?  Skriv jeres bud i denne Padlet


Mit bud:

Hvilken viden, færdigheder og kompetencer jeres elever har brug for, når det gælder it?
  • Kende de IT stystemer de skal bruge i praksis i industrien, for at dokumentere digitalt i forhold til hvad de producerer af vare, gode dårlige m.v.
  • Hvad er vigtigt ift. jeres erhverv (uddannelsessigtet) og for eleverne som borgere i et digitalt samfund – og hvorfor?
  • Word, Excel evt. powerpoint som middel til at lave rapporter, fremlæggelser m.v.
  • Anvende digitale platforme, f.eks. i det offentlige som er et krav til borger. E-boks, netbank, borger.dk m.v.


EUD-lærernes it-viden, færdigheder og kompetencer




  • Brug af forskellige typer at digitek: computere, av-udstyr og smartphones

  • Bruges mest ift. forberedelse og traditionel klasseundervisning, dvs. at producere og holde oplæg – elevinddragelse og –produktion efterlyses
                                           ↓↓
  • Stort behov for kompetenceudvikling!?


Nye EUD videnscentre



Centrene skal blandt andet bidrage til at elever i erhvervsuddannelserne kan håndtere den hastige teknologiske udvikling og matche de kompetencer, som virksomhederne efterspørger på et digitalt arbejdsmarked.


Videnscentrene etableres inden for følgende områder:


  • Automation og robotteknologi
  • Velfærdsteknologi
  • Procesteknologi
  • Håndværk – design og arkitektur
  • Håndværk – bæredygtighed, klimarenovering og byggeri
  • Digital handel
  • Databaseret service og forretningsudvikling (etableres først i 2018)


Forholdet mellem læringsteori og didaktik


LÆRINGSTEORI


  • Byder på definitioner af læring, læreprocesser, roller og opgaver for den lærende (typisk eleven)
  • Læringsteori beskæftiger sig med den lærendes processer
  • Kan være et resultat af undervisning


DIDAKTIK


  • Byder på definitioner af undervisning, undervisnings-processer, roller og opgaver for den, der underviser (typisk læreren)
  • Didaktisk teori beskræftiger sig med undervisningens processer
  • Kan føre til læring


Læring foregår alle vegne og til alle tider


Undervisning er intentionen om at skabe betingelser for læring af noget specifikt

Læringsformer

FORMEL LÆRING
  • Læring er et mål i forbindelse med de aktiviteter som sættes i gang
  • Formel læring er planlagt og struktureret og foregår typisk i institutionaliserede sammenhænge som fx i skolen og  efteruddannelseskurser
  • Udfordring for skolenkan give transfer- og motivationsproblemer


It


UFORMEL LÆRING
  •  Læring er et middel i forbindelse med de aktiviteter som sættes i gang
  •  Uformel læring foregår hele tiden og i mange forskellige kontekster – nogle gange også i skolen og  efteruddannelseskurser
  •  Udfordring for skolenkan være vanskelig at italesætte/iagttage è måle





Undgå postulater!
Hvorfor – og hvordan kan it:

  • Give bedre læring (og undervisning)
  • Understøtte differentiering
  • Skabe bedre sammenhæng mellem skole-praktik (teori-praksis)
  • Skabe bedre ressourceanvendelse


Diverse noter:

  • Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser
  • Kolb - læringsstile akademisk kontra ikke aka. en læringsstil kan ikke stå alene.
  • Thinglink også bruges som præsentationsværktøj
  • Padlet - evt. som portfolio


Øvelse 3: Padlet el. Thinglink ift. en læringsteoretisk problemstilling


I mindre grupper skal I identificere en læringsteoretisk problemstilling.


Kom med bud på, hvordan enten Padlet og/eller Thinglink kan anvendes – begrund jeres valg og overvejelser med hjælp fra dagens oplæg (teorier).


Del jeres bud på jeres blogs!
Lavet i et ovenstående indlæg. Se her her


Ingen kommentarer:

Send en kommentar