mandag den 18. september 2017

5. undervisningsdag på DigiTek

5. undervisningsdag på DigiTek

Oplæg om differentiering og især undervisningsdifferentiering med fokus på digitale muligheder.

Konceptpædagogik
Model, skabelon, principper
LP læring pædagogik

Hvis man fokuserer for meget på enkelte læringsteorier og eller didaktiske områder, kan man overse andre vigtige elementer.
Husk kritisk tilgang

To former for differentiering

Organisatorisk differentiering


Ydre (Klafki)

  • Drejer sig om at organisere elever med noglenlunde ens forudsætninger på samme hold, hvor der anvendes en ensartet didaktisk tilgang i undervisningen 
  • Her kunne fx være tale om talentspor, hold for elever over 25 år, specialklasser osv.


Har man ikke nødvendigvis indflydelse på.

Undervisningsdifferentiering


Indre (Klafki)


  • Her organiseres elever med forskellige forudsætninger på samme hold, og der anvendes en differentieret didaktisk tilgang i undervisningen 
  • I princippet kan der differentieres i forhold til alle didaktiske elementer - på nær læringsmål

Det er her vi kan gøre noget i forhold til differentiering.
Didaktiske overvejelser: den ene skal læse, den anden skal se video f.eks.


Hvordan fås viden om elev-forudsætninger?
Ifølge Larsen (2012) een af de helt store udfordringer for lærerne!
  • Screening – fx i form af optagelsessamtaler, test (faglige, læringsstil mv.) 
  • Observation i undervisningen, samtaler med eleven 
  • Formativ evaluering 
  • Drøftelser i team, med kontaktlærer o.a. 
  • Elevplan – andre digitale værktøjer??
Og hvordan bruges den indhentede viden?

andre digitale værktøjer?? til undervisningsdifferentiering.
Kahoot - formativt evalueringsredskab!


Og elevernes digitale forudsætninger?
  • Basale færdigheder (sprog) 
  • Fortrolighed med digitalt udstyr – fx computer og smartphone 
  • Fortrolighed med forskellige typer af software: programmer, tjenester og services 
  • Motivation for overhovedet at arbejde med teknologi i læreprocesser: 
  • i, med og gennem


Forstår I i øvrigt de unges medievaner??

Video om unges medievaner



Basale færdigheder som sprog i baghovedet
Nogle har ikke teknologi som færdighed

Skills hører til differentiering, anerkendelse af konkurerende elever.

Øvelse 1 lavet i andet indlæg. Se her.

E-differentiering

Identificer egnede differentieringsområder i dit eget fag i forhold til din egen målgruppe (highlightet i slide)



TRANSFER

Tilegnelse

Tilegnelsesniveauer – indgange til stoffet



Læringsfaser

Modificeret efter eVentures model




Differentieringsaspekter:

1.Stofmængde
2.Tidsforbrug
3.Kompleksitetsgrad
4.Nødvendige gennemgange
5.Selvstændighedsgrad
6.Læringsstil
7.Intelligenser
8.Samarbejdsevne
Hertil kan man med fordel tilføje: 
9. Opgaveform og
10. Evalueringsform


I forhold ti instruktivisme, socialkonstruktivisme og konstruktivisme, så se nærmere på den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html

God undervisning er variation


Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering – generelt


- i forskellige faser


Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 1




Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 2



Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 3




Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 4



Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 5




Teknologibaserede hjælpeværktøjer
- se også: http://skoleapps.com/


Husk også siden: Apps til opgaven
Skab en fortælling


Øvelse 2 lavet i andet indlæg. Se her.


Aktionskamera

Gå ned i tragt:

  • Overordnet forståelse for koncept
  • Overordnet forståelse for procedure
  • Delelementer af instruktion

Afslut evt. med reference til næste video man kan se/forvente

Se evt. også Henning Romme Lunds video om videotyper







Ingen kommentarer:

Send en kommentar