5. undervisningsdag på DigiTek
Oplæg om differentiering og især undervisningsdifferentiering med fokus på digitale muligheder.
Konceptpædagogik
Model, skabelon, principper
LP læring pædagogik
Hvis man fokuserer for meget på enkelte læringsteorier og eller didaktiske områder, kan man overse andre vigtige elementer.
Husk kritisk tilgang
Organisatorisk differentiering
Ydre (Klafki)
- Drejer sig om at organisere elever med noglenlunde ens forudsætninger på samme hold, hvor der anvendes en ensartet didaktisk tilgang i undervisningen
- Her kunne fx være tale om talentspor, hold for elever over 25 år, specialklasser osv.
Undervisningsdifferentiering
Indre (Klafki)
- Her organiseres elever med forskellige forudsætninger på samme hold, og der anvendes en differentieret didaktisk tilgang i undervisningen
- I princippet kan der differentieres i forhold til alle didaktiske elementer - på nær læringsmål
Det er her vi kan gøre noget i forhold til differentiering.
Didaktiske overvejelser: den ene skal læse, den anden skal se video f.eks.
Hvordan fås viden om elev-forudsætninger?
Ifølge Larsen (2012) een af de helt store udfordringer for lærerne!
- Screening – fx i form af optagelsessamtaler, test (faglige, læringsstil mv.)
- Observation i undervisningen, samtaler med eleven
- Formativ evaluering
- Drøftelser i team, med kontaktlærer o.a.
- Elevplan – andre digitale værktøjer??
andre digitale værktøjer?? til undervisningsdifferentiering.
Og elevernes digitale forudsætninger?
Kahoot - formativt evalueringsredskab!
- Basale færdigheder (sprog)
- Fortrolighed med digitalt udstyr – fx computer og smartphone
- Fortrolighed med forskellige typer af software: programmer, tjenester og services
- Motivation for overhovedet at arbejde med teknologi i læreprocesser:
- i, med og gennem
Video om unges medievaner
Basale færdigheder som sprog i baghovedet
Nogle har ikke teknologi som færdighed
Skills hører til differentiering, anerkendelse af konkurerende elever.
Læringsfaser
Modificeret efter eVentures model
Øvelse 2 lavet i andet indlæg. Se her.
Aktionskamera
Gå ned i tragt:
Afslut evt. med reference til næste video man kan se/forvente
Øvelse 1 lavet i andet indlæg. Se her.
E-differentiering
Identificer egnede differentieringsområder i dit eget fag i forhold til din egen målgruppe (highlightet i slide)
TRANSFER
Tilegnelse
Tilegnelsesniveauer – indgange til stoffet
E-differentiering
Identificer egnede differentieringsområder i dit eget fag i forhold til din egen målgruppe (highlightet i slide)
TRANSFER
Tilegnelse
Tilegnelsesniveauer – indgange til stoffet
Læringsfaser
Modificeret efter eVentures model
2.Tidsforbrug
3.Kompleksitetsgrad
4.Nødvendige gennemgange
5.Selvstændighedsgrad
6.Læringsstil
7.Intelligenser
8.Samarbejdsevne
Hertil kan man med fordel tilføje:
9. Opgaveform og
10. Evalueringsform
I forhold ti instruktivisme, socialkonstruktivisme og konstruktivisme, så se nærmere på den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
God undervisning er variation
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering – generelt
10. Evalueringsform
I forhold ti instruktivisme, socialkonstruktivisme og konstruktivisme, så se nærmere på den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html
God undervisning er variation
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering – generelt
- i forskellige faser
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 1
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 2
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 3
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 4
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 5
Teknologibaserede hjælpeværktøjer
- se også: http://skoleapps.com/
Husk også siden: Apps til opgaven
Skab en fortælling
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 1
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 2
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 3
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 4
Teknologibaseret aktivitet med mulighed for differentiering - 5
Teknologibaserede hjælpeværktøjer
- se også: http://skoleapps.com/
Husk også siden: Apps til opgaven
Skab en fortælling
Øvelse 2 lavet i andet indlæg. Se her.
Aktionskamera
Gå ned i tragt:
- Overordnet forståelse for koncept
- Overordnet forståelse for procedure
- Delelementer af instruktion
Afslut evt. med reference til næste video man kan se/forvente
Ingen kommentarer:
Send en kommentar