torsdag den 21. september 2017

7. undervisningsdag på DigiTek

Transfer sker ikke automatisk! Sammenhæng er kodeordet!

Den erhvervspædagogiske vekselvirkning som udfordring og potentiale!


Jørgen bisgård - didaktik PHD

2/3 af erhvervsuddannelse er i virksomhed (praktiksted), alligevel er det skolen sørge for transfer.

Transfer? et bud fra Vibe Aarkrog (2012, s. 32)
Transfer betyder at overføre og anvende noget, man har lært eller erfaret i en situation, i en anden situation.

Transferprocessen indeholder en transformation af det, man har med sig fra tidligere situationer, således at det tilpasses de kendetegn, der er ved den situation, hvori det skal anvendes.

Transfer og læring er tæt forbundet!

Kompetence - transfer. Måske ikke helt det samme, men på den anden side svært at skelne
Kompetence
Transfer - transformation

Transfer - udsat for kritik.
Grænsekrydsning - er en anden tænkning

Øvelse 1: Transferfremmende undervisning

  • Drøft i makkerpar, hvordan I forsøger at skabe betingelser for, at der kan ske transfer i jeres undervisning og kom med 3 konkrete eksempler (m/u teknologi)
  • Skriv det som et indlæg på jeres blog
Lavet i andet indlæg. Se her.


Færdighed - at kunne noget
Kompetence - forholde sig kritisk



Afhænger af deltagere - både lærere og elever






35% tro på  egne evner
20%
45%

Benspænd - program.


Udfordringer ift. transfer for lærere, praktikansvarlige, oplærere

At få skabt kontakt mellem skole og virksomhed
  • Nogle skoler er rigtig dygtige, men ikke alle
  • EVA (2013) peger på at virksomhederne generelt betragter dette som skolernes hovedansvar
At få talt om pædagogik og læring

  • Fokus ofte på fravær og ”opdragelsesaspekter” – fremfor læring
  • Misforståede hensyn fra begge siderKræver tid, prioritering og fælles sprog - måske kan it facilitere?

Udfordringer ift. få skabt transfer for elever

At skabe nær transfer baseret på specifik viden og identiske elementer

At skabe fjern transfer baseret på generel viden

Transfer kræver relativ høj-taksonomisk viden, færdigheder og kompetencer! Måske kan it facilitere?

Transfer - differentiering

Kun ligheder - bjørnetjenester. Ikke bredt repetoire.

Hvem har ansvaret?
- for transfer-/læreprocesser

ElevensAnsvar.png


Eleven_i_centrum.jpg


Behov for at sikre kommunikation og samarbejde med og omkring eleven!


Aktivitetssystemer (Engeström mfl.)





Tegn - sprog. 
Sker i en konteskt


Øvelse 2: Modsætninger og spændinger mellem skole og virksomhed som læringskontekst
  • Drøft hvilke modsætninger og spændinger jeres elever oplever mellem skole og virksomhed
  • Skriv jeres bud i denne Padlet
Lavet i andet indlæg. Se her.


Sigtelinje 4: Kobling mellem skole- og praktikforløb

STIL2015.png
4 sigtelinier

Lærere og oplærere/instruktører
  • Behov for bedre videndeling
  • Orientering om indhold og undervisningsmaterialer

Elever
  • Dokumentation af aktiviteter (læring, karakterer og fravær)
  • Skolens platforme (LMS, Elevplan?)
  • E-portfolio?
Transfermedierende værktøjer

TransfermedierendeVærktøjer.png
Konstruktion - video viden
Google+ - interagere med hinanden
Benspænd f.eks. Simulere praksis
Wordpress f.eks. reflektere

Case: Hanne - udfordringen
(elever ingen erfaring med f.eks. at lave mad hjemmefra
  • Hanne skal planlægge et forløb for et hold G2 elever, der skal lære om grundtilberedning inden for hovedområdet fødevarer, jordbrug og oplevelser.
  • Hanne er opmærksom på, at eleverne kan have problemer med at koble det, som de allerede ved sammen med det, som de skal lære i skolen. Derfor ønsker hun at sætte fokus på transfermedierende læreprocesser.
  • Hanne ønsker også at bruge it i undervisningen!
Case: Hanne - løsningen

Hanne.png



Øvelse 3: It som transfermedierende værktøjer
Laves evt. derhjemme
  • Drøft i makkerpar og identificer 4 it-baserede værktøjer som kan bruges til at skabe transfer i undervisningen
  • Skriv hvilke og hvordan på jeres blogs
Lavet i andet indlæg. Se her.

Blogs, wikis og sites

Eksempel på en blog

Skærmbillede 2017-09-19 kl. 19.10.14.png

F.eks. istedet for brochure

Se Thomas' blog.
Eksempel på en wiki

Skærmbillede 2017-09-19 kl. 19.12.54.png

Eksempel på et site

DigiTek_i_EUD.png

Blogs, wikis og sites
- hvad er formålet!?


Skab en online hub/et knudepunkt:
  • overblik
  • information
  • videndeling
  • interaktion (afhænger af design!)


Blogs, wikis og sites anvendelsespotentialer

  • Potentiale: Organisering og facilitering af fleksibel læring i mellem kontekster → samarbejde
  • Potentiale: It-faglighed. Udvikling af digitale kompetencer/digital dannelse gennem brug
  • Potentiale: Faglighed. Læringsmæssige fordele – fx gennem fastholdelse og refleksion over læreprocesser. Muligvis øget motivation pga. brug af digital teknologi …

F.eks. wikispace til kollaborativt arbejde hos elever


Øvelse 4: Samarbejde og videndeling

  • Drøft i makkerpar, hvordan I på baggrund af det, som I har lært på modulet kan samarbejde og videndele med kolleger omkring anvendelse af digitale teknologier i undervisnings- og læreprocesser
  • Skriv disse bud på jeres blogs

Eksamenstræning
  • I mindre grupper/makkerpar 
  • Drøft, hvordan I forstår spørgsmålene - hvilken type viden efterspørges?
  • Kom med bud på hvert spørgsmål ift. teori, model(er) og teknologiSkriv jeres svar i dette dokument
Lavet i andet indlæg. Se her.

Hvorfor er det så svært at undervisningsdifferentiere?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar