fredag den 29. september 2017

Blog - del 2



Praktisk IT baseret produkt
Blog til samling af materiale
Dette vil gøre at eleverne til hver en tid har adgang til en samling materiale ét sted. Dette er uafhængigt af adgang hjemmefra til fælles elev-drev. Link sendes over elevplan til email og sms.
Thinglink til oplæg og repetition
Jeg vil gøre brug af Thinglink til oplæg og repetition.
Eleverne har haft pneumatik før på HF1, men det kan kan være svært at huske p.g.a. at det kan være lang tid fra de afsluttede HF1 og til nu hvor de er startet på HF2.

Her tænker jeg flipped classroom, hvor elever repeterer udvalgte komponenter, før de møder ind til første dag i pneumatik på HF2.



Dette vil gøre at det lange oplæg i powerpoint præsentation jeg plejer at starte op med, kan erstattes af et mindre teorioplæg og repetition.

QR-kode til Thinglink
Thinglink pneumatik
Google slides til repetition af komponenter og dertil hørende symboler
Symbolliste er lavet i google slides, som ligeledes er tilgængelig online.



Youtube videoer til repetition af monteringsteknik mm
Jeg har valgt at bruge den type video, som Henning Romme Lund kalder en instruerende video, hvor der gennemgås instruktioner i pneumatik. Lund bemærker, at en for lang video kan gøre at eleven taber fokus og at det er vigtigt at gøre sine videoer korte, eller man kan dele den op som jeg har gjort herunder.
Video eksempler i 4 dele til:
  1. montering på tavle (komponentgenkendelse),
  2. kontrol af komponenter
  3. monteringsteknik (systematik)
  4. kontrol af at styring virker efter hensigten.

1. Montering på tavle (komponentgenkendelse)



2. Kontrol af komponenter


3. Monteringsteknik (systematik)

 

4. Kontrol af at styring virker efter hensigten




Praktiske øvelser

De praktiske opgaver udleveres på printede papirer.
QR-koder til ekstra opgaver
QR-koder til differentiering af sværhedsgrad i opgaver:

  • Grøn, letteste opgave
    • Simpel opgave tegning med få komponenter, der skal laves styring ud fra.
  • Gul, lidt sværere opgave
    • Flere komponenter, lidt mere kompleks opgave, der skal laves styring ud fra.
  • Rød, meget sværere opgave
    • Meget sværere opgave i ren tekst. Der står hvilken sekvens styring skal køre, og intet andet. Styringen skal både struktureres og bygges, så den virker efter hensigten. 



Socrative til evaluering
https://b.socrative.com/login/student/                   Room name: CYGLZQFM2

Eksempel på spørgsmål
Socrative, hvorfor?
Min grund til at bruge Socrative til evaluering, er at det er en nem og overskuelig måde at se hvilke spørgsmål, eleverne har svært ved at svare på.



I det viste eksempel, kan jeg se at ud fra de spørgsmål de har svaret forkert på, at de kan have nogle problemer med at svare på ventiler med henholdsvis Normally Closed og Normally Open, eller at de kan have problemer med at skelne manuelt aktiverede ventiler fra luftstyrede.

Så ved jeg overordnet hvad der skal tages fat på den følgende dag i pneumatik.

Selvevaluering, hvorfor?

Ved hjælp af Rød, Gul og Grøn, skal eleven evaluere på egen læreproces.
Dette gøres på et skema der hænges på en tavle i produktionshal. Eleven skal placere farvede felter på dette skema, hvor eleven selv mener at han/hun er i forhold til feltet.
På denne måde er elevens progression synlig, igennem feedup, feedback og feedforward.
Dette udføres af eleven selv, men med den eller de personer som eleven har arbejdet i gruppe med. Evt. med underviser som vejleder.
Bemærkning: Alle punkterne sættes som udgangspunkt i røde felter. Derved er det mit håb at alle er med på at gøre deres progression så synlig som denne model er. Men når alle starter på røde felter, kan alle se en progression, lille som stor, og det er mit håb at denne synlige progression vil være motiverende. Det er ikke et mål i sig selv, at alle felter skal ende i grøn, men at læringen for den enkelte er synlig. Elever der har overvejende mange grønne felter, SKAL hjælpe andre elever.

Eksempel

Skema at støtte sig til ved ovenstående evaluering




Ingen kommentarer:

Send en kommentar