torsdag den 21. september 2017

Øvelse 1. 7. undervisningsdag

Transferfremmende undervisning

Øvelse 1: Transferfremmende undervisning
  • Drøft i makkerpar, hvordan I forsøger at skabe betingelser for, at der kan ske transfer i jeres undervisning og kom med 3 konkrete eksempler (m/u teknologi)
  • Skriv det som et indlæg på jeres blog
Eksempler:
  • Fra et fag til andet - fra pneumatik (trykluftstyring) til relæteknik. Eleverne kan overføre viden om luft styrede ventiler til elstyrede ventiler i relæteknik.
  • Fra hjem til skole. I faget el-lære forsøger jeg at skabe transfer. Mange elever har svært ved el, det er ikke noget så mange forholder sig til, de ringer bare efter elektrikker. Men når får en dialog om hvorfor de kan få små stød når de for eksempel rører deres vaskemaskine, fanger man deres interesse.
  • Transfer imellem teori og praksis på skolen. Teoretisk beregning af blandingstemperatur. Bagefter afprøves det i praksis, hvor temperaturen stort set viser sig at være den de har beregnet sig frem til.
Transfer er en stor udfordring, når eleverne ikke kan se at de kommer til at bruge færdigheder med mere, når de kommer tilbage i virksomhederne. Vi forsøger at sige til dem at de ikke ved hvad de skal lave i morgen. Det kan jo være at de får mulighed for at deltage i projekter, hvor de skal bruge deres viden, færdigheder og kompetencer fra eksempelvis pneumatik.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar