eVidenCenter: Læring, der er helt eller delvist medieret af digitale medier.
EVA: En særligorganisatorisk udformning af læringsmiljø
i tid og rum
UCS: Kvalitativ og/eller kvantitativ forbedring
Læringsmiljø?
”…de vilkår og tidsmæssige og fysiske rammer, hvorunder en uddannelse udbydes og gennemføres…”
Læringsdesign?
”…læringssyn og læringsprincipper et givet læringsmiljø designes ud fra…”
”…de vilkår og tidsmæssige og fysiske rammer, hvorunder en uddannelse udbydes og gennemføres…”
Læringsdesign?
”…læringssyn og læringsprincipper et givet læringsmiljø designes ud fra…”
ELYK-rapport 9, s. 15
Ex på definition af læringsmiljø og -design
ELYK9-rapporten:
Behavioristisk
Læring = ændring af adfærd.
Design: Progression. Organiseret og styret af underviser.
Kognitivt
Læring = ændring af mentale modeller og konstruktion af mening.
Design: Interaktion med uv.-materialer og medlærende.
Socialkonstruktivistisk
Læring = deltagelse i sociale processer og situationer.
Design: læringsfællesskab og interaktion mellem lærende.
E-didaktiske overvejelsesmodel:
Instruktivistisk
Læring = bearbejdning af information.
Design: understøtter lær med underviser.
Konstruktivistisk
Læring = ændring af mentale modeller og konstruktion af mening.
Design: understøtter lær selv. Interaktion underviser / materialer.
Socialkonstruktivistisk
Læring = deltagelse i praksisfællesskaber.
Design: understøtter lær selv med andre.
Er der sammenfald imellem de 2 ovenstående afsnit?
(Elyk9-rapport - E-didaktiske overvejelsesmodel)
Definition af læringsmiljø og -design
Forskellige paradigmer / potentialer:
Pædagogiske, faglige, teknologiske og markedet.
LMS - Learning Management System
PLE - Personal learning environment
Forskellige paradigmer / potentialer
Paradigme - forskellige tænkemåder. Skift - skift i tænkemåde.
Pædagogisk paradigmeskift - mulighed for at ændre tankegangen for at interagere med elever f.eks. med DigiTek.
Fagligt paradigmeskift - hvordan man kan bruge forskellige tekniske værktøjer som f.eks. tegneprogrammer.
Teknologiske muligheder - ?
Hvor i ovenstående figur ser du dig selv i forhold til din egen praksis?
Lavet i andet indlæg. Se her.
Operationelt niveau - Lærere
Taktisk niveau -
Strategisk niveau - Ledelse
Hvis man er didaktiker eller fagligt stærk, kan man altid implementere DigiTek i undervisningen.
Hvordan planlægges et design?
Opgave - gruppearbejde
Planlæg et e-læringsforløb
Synkrone muligheder, oplæg
”Du glemte pauserne” http://digitalandonline.blogspot.dk/search/label/online
MOOC
http://digitale-teknologier.blogspot.dk/2014/02/eksperimenter-google-hangouts.html
Lavet i et andet indlæg. Se her.
Online flere personer samtidigt - f.eks. adobe connect
Online konferencer - slides og chat samtidigt
MOOC
http://digitale-teknologier.blogspot.dk/2014/02/eksperimenter-google-hangouts.html
Online video og chat
Mobile rum
Synkrone læringsmiljøer
Vi prøvede google hangouts
Interessant at prøve, med lidt udfordringer med lyd mv.
Man kan dele udvalgt skærm, dvs jeg kan f.eks. vise en powerpoint som jeg klikker rundt i mens man kan have en dialog med elever om stoffet de skal lære.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar