tirsdag den 19. september 2017

6. undervisningsdag på DigiTek

Introduktion, forskellige former af e-læring

eVidenCenter: Læring, der er helt eller delvist medieret af digitale medier.

EVA: En særligorganisatorisk udformning af læringsmiljø
i tid og rum

UCS: Kvalitativ og/eller kvantitativ forbedring


Introduktion, forskellige former af e-læring

Læringsmiljø?

”…de vilkår og tidsmæssige og fysiske rammer, hvorunder en uddannelse udbydes og gennemføres…”

Læringsdesign?

”…læringssyn og læringsprincipper et givet læringsmiljø designes ud fra…”
ELYK-rapport  9, s. 15


Ex på definition af læringsmiljø og -design

ELYK9-rapporten:
Behavioristisk
Læring = ændring af adfærd.
Design: Progression. Organiseret og styret af underviser.
Kognitivt
Læring = ændring af mentale modeller og konstruktion af mening.
Design: Interaktion med uv.-materialer og medlærende.
Socialkonstruktivistisk
Læring = deltagelse i sociale processer og situationer.
Design: læringsfællesskab og interaktion mellem lærende.

E-didaktiske overvejelsesmodel: 
Instruktivistisk 
Læring = bearbejdning af information. 
Design: understøtter lær med underviser. 
Konstruktivistisk 
Læring = ændring af mentale modeller og konstruktion af mening. 
Design: understøtter lær selv. Interaktion underviser / materialer. 
Socialkonstruktivistisk 
Læring = deltagelse i praksisfællesskaber. 
Design: understøtter lær selv med andre.

Er der sammenfald imellem de 2 ovenstående afsnit?
(Elyk9-rapport - E-didaktiske overvejelsesmodel)

Definition af læringsmiljø og -design

Forskellige paradigmer / potentialer:
Pædagogiske, faglige, teknologiske og markedet.


LMS - Learning Management System
PLE - Personal learning environment

Forskellige paradigmer / potentialer
Paradigme - forskellige tænkemåder. Skift - skift i tænkemåde.
Pædagogisk paradigmeskift - mulighed for at ændre tankegangen for at interagere med elever f.eks. med DigiTek.
Fagligt paradigmeskift - hvordan man kan bruge forskellige tekniske værktøjer som f.eks. tegneprogrammer.
Teknologiske muligheder - ?


Øvelse 1 – i grupper



Hvor i ovenstående figur ser du dig selv i forhold til din egen praksis?

Lavet i andet indlæg. Se her.

Hvem beslutter hvad?


Operationelt niveau - Lærere
Taktisk niveau - 
Strategisk niveau - Ledelse


Øvelse 2 – i plenum



Hvis man er didaktiker eller fagligt stærk, kan man altid implementere DigiTek i undervisningen.


Hvordan planlægges et design?


Instruktioner f.eks. online - via blended learning

Øvelse 3 – andre modeller?


Opgave - gruppearbejde

Planlæg et e-læringsforløb



Lavet i et andet indlæg. Se her.

Synkrone muligheder, oplæg

Online flere personer samtidigt - f.eks. adobe connect
Online konferencer - slides og chat samtidigt




”Du glemte pauserne” http://digitalandonline.blogspot.dk/search/label/online

MOOC

http://digitale-teknologier.blogspot.dk/2014/02/eksperimenter-google-hangouts.html

Online video og chat

Synkrone muligheder, hands on



Mobile rum
Synkrone læringsmiljøer

Vi prøvede google hangouts

Interessant at prøve, med lidt udfordringer med lyd mv.
Man kan dele udvalgt skærm, dvs jeg kan f.eks. vise en powerpoint som jeg klikker rundt i mens man kan have en dialog med elever om stoffet de skal lære.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar