fredag den 29. september 2017

Blog - del 3

Problemstilling løst?
Her vil jeg forklare hvordan jeg mener at have løst den læringsteoretiske problemstilling.

Løsning:
Når eleverne kan tilgå materiale online, samtidig med at jeg er optaget et andet sted, kan eleverne søge information når det er relevant og når behovet er der for den enkelte.

Dette vil frigøre lærer-ressourcer, som vil gøre at jeg kan støtte elever med behov for mere hands-on hjælp og støtte.

Jeg er af den overbevisning at eleverne bliver holdt beskæftiget i læringen og at de dermed kan fastholde deres fokus.

Mit håb er, at ventetiden for eleverne stort set forsvinder, at de bliver motiverede og dermed får styrket deres drivkraft, ved at der er progression i deres læring, og de kan se denne progression.
Jeg tror at den oprindelige problemstilling, om ikke er blevet løst, så afhjulpet til en hvis grad.
I og med at eleverne kan tilgå thinglink med komponent forklaring og hvad det kan bruges til, youtube videoer med instruktioner og symbolliste på google slides, kan eleverne søge information når det er relevant og når behovet er der for den enkelte. Dette styrker indholdet i læringen.

QR-koder, Youtube, Thinglink, Google Slides/Docs - Hvorfor?
  • Eleverne skal have adgang til viden ad flere kanaler.
  • Eleverne skal have adgang til viden, når de har brug for den (tid og sted)
Evaluering
Nøgleordet her er synlig progression. Hvis elevernes feedup, feedback og feedforward bliver synlig som med elev selvevaluering på et skema på produktions-tavle, og Socrative evalueringstest, mener jeg at eleven kan se hvor han/hun skal hen (feedup), hvor eleven er (feedback) og hvad næste skridt skal være (feedforward). Dette gør at eleven kan se sin progression, og det vil det højne motivationen. Ud over det vil jeg som underviser fremstå troværdig, og det er ligeledes en vigtig faktor.

Transfer
Mht transfer er det mit håb, at når eleverne er i praktikforløb eller tilbage på arbejdspladsen, at de benytter sig af de digitale teknologier som thinglink, youtube videoer med videre, for dermed at skabe transfer. Eleverne kan repetere og genkende elementer fra skolen, som de kan bruge ude hvor det er relevant, i situationen de står i. Dette kan også foregå imellem skoleforløb.

Fremadrettet
Perspektivering
Udfordringer
Det er ikke sikkert at lærer-kollegaer er helt med på idéen. Det vil kræve at man tænker helt anderledes i forhold til didaktik, og det vil også kræve at alle er med på at prøve det af. Det kan der være mange årsager til. Nogle udfordringer lever man med, fordi i det store hele går det godt og eleverne melder tilbage at de er godt tilfredse med mange ting. Det kan også være at nogle lærere ikke vil ændre deres omgang med undervisning så markant på en gang. Så hvorfor lave om?

Det er vigtigt at pointere at digitale teknologier, i sig selv ikke er motiverende.
Det er et værktøj som alt muligt andet. Det har mange nye muligheder for ændret didaktik, men det skal give mening for mig mht didaktik som underviser, men så sandelig også for den lærende i forhold til læring.
I dette modul har jeg lært meget, men som alt muligt andet nyt skal man være varsom med at kaste en masse nye ting ind i undervisningen på én gang.
Man kan engang imellem i denne her masse af ny viden, lidt glemme hvad det hele handler om:
-Elevens læring.

Afrunding
Det er vigtigt at pointere at når jeg skal ligge skolemateriale online, er det vigtigt at forholde sig til skolen overordnede IT politik, og alle i lærergruppen skal være med på at materiale bliver delt.

Man kunne godt tænke at de her digitale teknologier kan være en stor mundfuld for elever der ikke alle er lige glade for dem, men min forventning er at de kan se en kæmpe mulighed for at dygtiggøre sig netop ved hjælp af de teknologier.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar