mandag den 18. september 2017

Blended learning

Noter

Blended learning
Side 1-13. Orienter dig i resten af rapporten, som omhandler specifikke tiltag, der kan anvendes som inspiration.

Resume
I forbindelse med projektet om Blended Learning, der blev gennemført af 10 erhvervsskoler i løbet af 2012, kan det fremhæves at:

  • Begrebet Blended Learning blev opfattet ganske forskelligt på de forskellige skoler, men at det under alle omstændigheder omfattede det forhold, at dele af undervisningen fandt sted som F2F, mens andre dele blev gennemført på en sådan måde, at lærer og elever befandt sig forskellige steder under forløbet.
  • Blended Learning kan anvendes med fordel på såvel grundforløb, hovedforløb som i praktikken.
  • Anvendelsen af Blended Learning rummer gode muligheder for at differentiere undervisningen og dermed tilgodese de forskellige behov, som forskellige elevgrupper har og for samtidig at øge deres kompetence vedrørende informationssøgning, problemløsning, kommunikation, præsentation, samarbejde osv.
  • Både lærere og elever, der har været i gang, er glade for det, og ønsker mere af det.
  • Lærerne får lejlighed til at benytte metoder og redskaber, der er motiverende for eleverne og ofte øger deres læring. Eleverne får samtidig mulighed for at skabe læring gennem anvendelse af de instrumenter, de ofte bruger (i hverdagen) til andre formål.
  • Elevernes mulighed for at arbejde i forskellige rum ofte også skaber bedre transfer mellem teori og praksis.
  • Lærerrollen skal ændres ganske betydeligt i.f.t. traditionel undervisning, men også at det ser ud til (i flere tilfælde) at øge indlæringen hos eleverne ganske meget. Der er udfordringer for både elever og lærere.

Hvad er blended learning?

Blended learning er et godt bud på et læringsdesign, der tilgodeser de udfordringer, vi står overfor i skolen i dag, hvor mængden af tilgængelig information eksploderer. Undervisningen handler ikke udelukkende om, at læreren overfører faktuel viden og færdigheder til eleverne, men den handler i højere grad om, at eleverne lærer at lære og at indgå i lærende praksisfællesskaber.
Blended learning er en blanding af tilstedeværelsesundervisning og netbaseret undervisning, hvor der kræves overvejelser om, hvilke former for viden eleverne skal lære, og hvilke pædagogiske metoder og teknologier der fremmer dette.
Kilde: Karsten Gynther http://laeringsteknologi.dk/233/blended-learning/

Refleksion

Efter at have læst afsnittet og set på et par af de projekter der er udarbejdet, støtte jeg på et projekt der omhandler samme uddannelse som jeg underviser i, nemlig industrioperatører (side 24-26).

Jeg undrer mig over at der i projektet er en overskrift med blended learning.
Jeg kan ikke lige se hvad projektet har med blended learning at gøre.
De (eleverne) laver et projekt med fastsatte rammer, som de skal lave i praktikperiode imellem skoleforløbende, som vi på vores skole iøvrigt også gør.
Jeg kan sagtens følge tankegangen med at koble teori til den praksis eleverne har opnået i praktikforløb (transfer, kobling mellem teori og praktik).

Men det bekræfter vel egentlig bare igen at:

  • Begrebet Blended Learning blev opfattet ganske forskelligt på de forskellige skoler, men at det under alle omstændigheder omfattede det forhold, at dele af undervisningen fandt sted som F2F, mens andre dele blev gennemført på en sådan måde, at lærer og elever befandt sig forskellige steder under forløbet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar