mandag den 18. september 2017

E-læringsdidaktik. kap 1, del 2 af 2

Noter

Indledning: Begrundelse for valg af case, ELYK-perspektivet
Forsat...

Der er grundlæggende forskelle mellem at etablere læreprocesser i traditionel nærundervisning og netundervisning. Det anskueliggøres i tabel 2.



 Tabel 2: Forskelle mellem læreprocesser i nær- og netundervisning

Netstuderende har flere udfordringer end nærstuderende. Netstuderende skal tilegne sig tekniske kompetencer, fx lære at bruge et e-læringssystem; de skal tilegne sig kur-sets faglige dimension, og de skal interagere med underviser og andre studerende gennem e-lærings-systemets brugergrænseflade og kommunikationsfora.

Underviseren får også nye udfordringer i et virtuelt læringsmiljø. Salmon beskriver at netundervisning kræver nye typer undervisere, e-moderators, som hun mener adskiller sig fra traditionelle undervisere: »The essential role of the e-moderator is promoting human interaction and communication through modelling conveying and building of knowledge and skills« (Salmon, 2003: 4). Salmon har særlig fokus på at den sociale kontakt er omdrejningspunkt for den faglige formidling og de relaterede læringsaktivite-ter. Og hun skriver videre: »It is important to try to model (rather than teach) the de-sired skills, offer real practical experience and many opportunies for challange, collabo-ration and reflection« (2003: 4). Den formidlingsmæssige udfordring er altså modellering af det faglige stof og læringsaktiviteter. Det vil sige at læreren dels skal bruge tid på at anskueliggøre det faglige stof og måder hvorpå det faglige stof kan udvikle de ønskede læringsmål, og dels skal tilbyde den lærende mulighed for at arbejde praktisk eksperimenterende med det faglige stof gennem iscenesættelse af forskellige typer læringsaktiviteter: undersøgelser, diskussion, samarbejde, refleksioner. Læreren får her en rolle som skrivende formidler som kan sammenlignes med den rolle som lærebogs-forfattere har. De formidler typisk også gennem et skriftligt medie og skal samtidig re-flektere de formidlingsmæssige muligheder som ligger i at inddrage forskellige typer modaliteter (udtryksformer) og formidlingsstrategier (Hansen, 2010).
Underviserens rolle skifter her fra autoritativ formidler af information til en flerhed af rol-ler. I Agertoft et al. (2003a) beskrives netunderviserens forskellige roller:

”Scaffolder” – støtter midlertidig personer som skal vejledes i forbindelse med problemløsningssituationer, fx i form af markering af vanskelige trin i en opgave, fastholdelse af retning i en opgaveløsning og demonstration, dvs. angivel-se af måder at løse problemer på.

  • ”Kommunikator” – har som opgave at være meget tydelig, synlig og på forkant med organisering af og kommunikation om undervisningens indhold. Kommu-nikative strategier er fx:
    • Tydelighed i information – er det klart hvad der formidles og hvorfor?
    • Hensigtsmæssig meddelelsesadfærd – er der valgt hensigtsmæssige udtryksformer (skrift, video, lyd, diagrammer mv.), og er sproget klart og forståeligt?
    • Synlige mål for undervisningen – hvad skal læres og forstås?
    • Løbende integration af dialog og forståelseskontroller – hvad og hvor-dan forstår de studerende mål og indhold?
  • ”Iscenesætter” – iscenesættelse af positive oplevelser og positiv energi i det virtuelle rum for at motivere deltagernes følelsesmæssige engagement. Her forstås den virtuelle undervisning som en form for drama, hvor den studerende og underviser indtager forskellige roller og inddrages i dramaet. Underviseren må her på forhånd kunne forestille sig deltagernes handlinger og følelser og samtidig synliggøre ”spillereglerne”.
  • ”Facilitator” – skabe og strukturere læringsforløbets aktiviteter og dialoger. Det kan fx være i form af faglige og metodiske input, åbning af diskussioner om et emne og her definere diskussionens emne, formål, deltagelsesformer samt henvise til eventuelle eksterne ressourcer, sætte normer for virtuel adfærd, fx deltagelsesaktiviteter og opbygge en ’kontrakt’ for virtuel adfærd i form af deres forventninger til deltagelse, løbende anerkendelse af de studerendes bi-drag.
  • ”Moderator” – styre ordet i de temaer, der optræder i diskussionerne i de fælles faglige fora og samle løse ender op i en diskussion eller samle indlæg der tematisk hænger sammen.
Endvidere får underviseren også den opgave at opbygge en tryg og støttende atmosfære i det virtuelle læringsrum.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar