torsdag den 7. september 2017

4. undervisnigsdag på DigiTek

Feedback og evaluering gennem digitale teknologier
- hvad, hvorfor, hvem og hvordan?


•Hvad er god undervisning og hvorfor kan evaluering kan være effektfuld?

•Evaluering/feedback gennem digitale teknologier
- fx Google Forms, Socrative og Kahoot

•Vi udformer spørgeskemaer (hands on)

•Opsamling på dagen

Todaysmeet

Opgave 1.

Hvorfor evaluerer vi?
Opgave 1 (10 min)

Grunde for dig?
Grunde for dit team?
...andre?

Drøftes m. sidemanden
I skriver max 2 grunde i TodaysMeet
Om min (Hannes) brug - http://goo.gl/1BEB3O

Rum på dagen på https://todaysmeet.com



Mit bud:
Feed-up for at gøre mål tydelige. Feed-back for at se om undervisningen har virket efter hensigten - Hvad var godt?, hvad kunne være bedre. (formativ evaluering).





Kend jeres virkning

”Målet må være at se effekterne af
vores handlinger og undervisning
og
ikke forveksle dem med handlingerne
og undervisningen i sig selv.”

(Hattie 2013, side 217)

Undervisning ≠ Læring

I undervisning er intentionen at skabe betingelser 
for læring af noget specifikt

Sådan skriver Hattie i forbindelse med hans bud på, hvordan man afslutter sin undervisning.


Udfordringen for uddannelse


Undervisning er ikke et mål i sig selv 
Målet med undervisning er at igangsætte læreprocesser 
Undervisningens kvalitet skal vurderes på, hvorvidt der skabes læreprocesser og fremgang for eleverne 
Hvad er god undervisning?

Undervisning er intentionen om at skabe betingelser for læring af noget specifikt.
Det stiller en række krav til underviseren (ekspertlæreren), som kort kan ridses op i 5 punkter (s. 55 – 59):
a)Viden om og forståelse af fag /emner, hvilket fx vil give sig udslag i måden de kombinerer introduktionen af nyt stof med allerede eksisterende viden hos eleven.
b)Kan skabe et optimalt læringsmiljø, dvs et læringsmiljø, hvor fejl bydes velkommen, hvor eleverne stiller mange spørgsmål, hvor engagement er normen og hvor eleverne anerkendes som effektive lærende.
c)Kan evaluere undervisningen løbende og give feedback, hvilket fx kan ske gennem selektiv informationsindsamling og lydhørhed overfor eleverne og deres forståelse og læringsfremskridt frem mod kriterierne for målopfyldelse.
d)Tror på, at alle elever kan opnå målene, det kræver respekt for eleverne, både som lærende og som mennesker, hvilket kommer til udtryk i den måde de behandler og interagere med dem på.
e)Har indflydelse på både overfladelæring og den dybe læring. Hvilket fordrer, at læreren kan opstille udfordrende mål og at læreren kan invitere eleverne til at engagere sig i udfordringerne og forpligte sig på at nå målene.
Kilde: Synlig læring - for lærere af John Hattie (Dafolo 2013)


Kendetegn - god undervisning?



EVA (2013) 
Læreren skaber et miljø i klassen, der er positivt fokuseret på læring 
Læreren sætter mål for eleverne 
Læreren arbejder med evaluering og feedback i undervisningen 
Læreren inddrager eleverne 
Læreren varierer undervisningen


10 kendetegn - god undervisning

1.Rød tråd og struktur 
2.Brug tiden på læring
3.Giv eleverne lyst til at deltage
4.Aktiver det, eleven ved i forvejen
5.Sæt ord på, hvad elevernes skal lære og hvorfor
6.Varier metoderne
7.Tag individuelle hensyn
8.Træn – igen og igen og målrettet
9.Brug rummet (det fysiske)
10.Sig, hvad du forventer

Se også: http://www.folkeskolen.dk/~/Documents/181/42581.pdf

Hvad virker i undervisning (2006) Af Per Fibæk Laursen
”Vi ved faktisk en hel del om, hvad der virker i undervisning. Altså om hvad det er for kvaliteter i undervisningen, der får eleverne til at lære noget. Det er en gammel erfaring, der også er bekræftet i mange forskningsprojekter, at der faktisk er forskel på god og dårlig undervisning.
… der en omfattende empirisk forskning om dette emne.
… der ikke er nogen sammenhæng mellem lærernes intelligens eller deres personlighedsegenskaber
… ingen undervisningsform eller metode, der er generelt mere effektiv end andre.

I stedet må lærere først og fremmest undersøge deres egen undervisning og dens virkning på eleverne.”

Skabe betingelser for læring

”Min rolle som lærer er at evaluere den effekt, jeg har på mine elever.”
Det er at ”kende din virkning”,
det er at forstå denne virkning,
og det er at handle på den viden og forståelse.”
(Hattie 2013, side 47)

Per Fibæk Laursen´s artikel fortsætter: ”… Det kan gøres på mange måder: Man kan forsøge systematisk at observere sin egen undervisning. Man kan undersøge elevernes læring ved at analysere deres opgavebesvarelser, gennem hjemmelavede test, ved at interviewe nogle af dem og på mange andre måder. Man må eksperimentere med sin undervisning og udvikle nye måder at undervise på, som måske passer bedre til både eleverne og en selv. Man må lære af sine kolleger og kan naturligvis også udnytte hjælp udefra i form af konsulenter, kursusdeltagelse m.m.”
Hvad påvirker så læringen?
Her bliver Hattie interessant, da hans empiriske forskning viser at alt har effekt – positiv / negativ.
I forordet til den danske udgave af ”Synlig læring – for undervisere” (2014) skriver Lars Qvortrup og Niels Egelund, at den empiriske uddannelsesforskningen er så langt fremme, at den kan pege på de faktorer i en undervisnings- eller læringssituation, som synliggør forekomsten af god læring.

Hattie er foregangsmanden på området og han beskæftiger sig med korrelationer (eller "ko-relation", "sam-relation") som i statistik er et mål for sammenhængsgraden mellem et sæt af to variable/målinger, jf. forklaringen i https://da.wikipedia.org/wiki/Korrelation 

Opgave 2 og 3

Drøft den udleverede oversigt ”påvirkningsfaktorer”:

◦Hvilke aktiviteter vægter I i forbindelse med jeres undervisningsdesign og hvilken virkning har de?

Opgave 3
Drøft den udleverede ”effekt-oversigt”:
◦Hvad overrasker?
◦Har I samme oplevelse af effekten?
◦Er der områder I fremover vil vægte anderledes?

Vi samler op på jeres overvejelser i plenum

Model for påvirkningsfaktor og effekt.



De orange markeringer er de rigtige, og de understregede er mine svar. (**host**)



Kilde: Synlig læring for undervisere (John Hattie) Appendix D s. 294

Feed-back model


Hvad har evaluering med god undervisning at gøre?

Hatties analyser viser, at feedback kan have både en positiv og negativ virkning. Hvor finder vi de steder, hvor feedback har den største virkning eller effekt i forhold til læring og undervisning? 


Evaluering med afsæt i Hattie



John Hattie og Helen Timperley har udviklet en feedbackmodel.
En dansk version udviklet i forbindelse med et udviklingsprojekt af UCN og 4 folkeskoler, hvor man tog afsæt i Hatties model. Den er beskrevet af Preben Olund Kirkegaard i kap. 8 – Hvordan kan elevfeedback fremmes med læringsstrategier? In Feedback og vurdering for læring (2013).
Hvert feedback spørgsmål kan stilles på de 3 niveauer.
I modellen lægges der vægt på, at der er tale om en proces, hvor elev og lærer indgår i en konstruktiv dialog. Formålet er, at eleven støttes i at blive bevidst om egne mål og læreprocesser og derigennem blive mere og mere selvstændig i forhold til at kunne tage ansvar for egne læreprocesser. 
Det betyder, at underviseren i sin planlægning af undervisningen må skabe muligheder for både dialog om og refleksion over læreprocesserne samt give rum for måder at vise processer og resultater på.
Ikt kan bidrage med multimodale kommunikations- og medieringsformer (tekst, lyd, billede, grafik etc.) og kan dermed åbne op for et væld af muligheder for, at det kan ske både synkront og asynkront i forhold til de tre niveauer i feedbackmodellen. 

Model for god undervisning



Feedback på, om opgaven er forstået, og på kvaliteten af gennemførelsen af opgaven. Især anvendelig når læreren peger på positive og problematiske forhold ved opgaveløsningen.
Feedback på læreprocessen, drejer sig overordnet om at opbygge effektive læringsstrategier hos eleven, som denne kan bruge i et livslangt læringsforløb.
Feedback på selvregulering af læreprocessen, dvs. at eleven bliver i stand til at analysere egen læring og aktivt medvirke til at sætte personlige mål for næste skridt.

Målet er at reducere afstanden mellem den aktuelle forståelse og den ønskede forståelse. Kløften kan blandt reduceres, ved at eleverne øger deres indsats, anvender effektive læringsstrategier og fastsætter succeskriterier, der understøtter deres egen forventning om mestring. Det kan på længere sigt fører til, at eleven kan udvikle selvfeedback, hvilket ifølge Hatties effektstørrelser, er effektivt i forøgelsen af elevens læringsudbytte.


Didaktik 2.0

Evaluering og feedback


Evalueringsloops




Evalueringsloops og Hattie´s feedback




Link til Blooms taksonomi - http://laeringsteknologi.dk/149/4roid/ hvor der perspektiveres i forholdt til vidensformer.





Kompetencer og kreativitet er interessante. 

Opgave 4

Lad jeres overvejelser fra dagens øvelser indgå!

Vælg et undervisningsforløb fra jeres egen praksis (jeres case).

Vis f.eks. i en grafisk illustration, hvilke muligheder for feedback (loop), der findes i forløbet.

Marker de steder / områder, hvor der gives feedback:

◦Forsøg at skelne mellem de forskellige former for feedback, jf. Hatties model.

◦Begrund, hvorfor I mener, at den givne feedback kan støtte eleven i læreprocessen.

Læg jeres svar på jeres blog og link evt. til andres!


Tegn i hånden eller brug et mindmappings-værktøj, fx bubbl.us


Link til mindmap værktøj: bubbl.us


Lavet i ovenstående blog. Se her.


Eksempel, Socrative

Socrative, student

Hannes overvejelser om brugen

http://digitalandonline.blogspot.dk/search/label/test


Socrative kan mere end kahoot!

Kahoot kan også bruges med videoer!!


Refleksion

Læring - overflade eller dybde. Viden, færdigheder kontra kompetencer...
Husk: se slides fra 4. undervisningsdag med referencer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar